Thursday, May 6, 2010

Kes Aminulrasyid dan Polis Kita

Ok..i do need to state my opinion in this matter. I don't care what people think. I agree to disagree so if you don't like what you read...it's not my problemo amigo.

So, lately banyak betul kecaman yang diberikan kepada polis kita. I feel that this is unfair. Memanglah, aku sangat bersimpati dengan nasib yang menimpa Allayarham dan keluarga tapi sedikit sebanyak kesalahan tu tetap ada pada dia.

Dalam kecoh-kecoh orang ramai mempolitikkan isu ni dan menghentam pihak polis, ramai yang terlupa bahawa PDRM hanya menjalankan tugas mereka. It is amazing when you consider the effect of thinking on behaviour (happened when you SEE behaviour) VS the effect of emotions on behaviour (happened when you heard about the behaviour). It is powerful advice given by John Kotter in his book "A Sense of Urgency" when he suggested "Don't tell but SHOW!"

Kita yang membaca dan mendengar tentang kejadian ini more often than not akan menaakul menggunakan emosi tapi kalau kita sendiri yang melihat adegan sewaktu kejadian, mungkin kita akan turut empati terhadap PDRM.

Don't forget, ia tetap satu kesalahan memandu di bawah umur, tanpa lesen dan dalam keadaan berbahaya. I believe semua kejadian berlaku dengan cepat dan polis pun tak dan nak cam yang memandu tu budak di bawah umur yang sedang dalam keadaan ketakutan dan panik melarikan diri dari gundalan jalanan yang mengejar dia dengan motorsikal. Dalam waktu yang singkat, the picture paints a different story. Aku percaya yang PDRM ada basis untuk mengesyaki sesuatu yang tak baik berlaku. It just that it is so sad because streotype keadaan tidak memihak kepada Allahyarham. I know dia hanya seorang budak, tetapi kalau PDRM nak deduce samada seseorang tu penjenayah or tak berdasarkan umur, then macam mana hangpa nak explain tentang kejadian jenayah yang dilakukan oleh remaja? Tapi PDRM memang salah le bila main tuduh jek yang budak tu penjenayah. Ni masalahnya bila jadi defensif. Kurang pro di situ tapi itulah kelemahan kita sebagai manusia biasa...

We see what we want to see. Besok-besok bila polis dah tak meronda or hesitate to take action sebab takut dipersalahkan lagi, pastu kita nak buat apa? Kita bisinglah pulakkan yang PDRM tak kompeten le, itu ler, ini ler. Macamlah depa tu semua ada psychic ability.

Aku rasa, for the time being, kita sama-samalah doakan kebaikan kepada pihak-pihak yang terlibat. My heart goes out to Allahyarham dan famili tapi just because the unfiortunate event happened, tak bermaksud yang salah tetiba jadi betul. I guess semua orang kena take-up responsibility.

Ingat tak pesanan gomen dalam advertisement satu ketika dulu "Adakah anda tahu di manakah anak anda?"

Fikir-fikirkanlah....

Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment

W.H.A.T.E.V.E.R.